torsdag 21. februar 2008

Mount Kenya

Etter vi kom tilbake fra kysten, bar det rett opp til Kenyas høyeste fjell. Vi fikk oppleve en fantastisk natur, det var stor forskjell på vegetasjonen fra bunnen til toppen.

Dag 1:
Turen startet kl 0700 fra skolen i Nairobi, deretter kjørte vi i 3,5 time til porten til nasjonalparken som ligger på 2400 meter over havet. Der fikk vi lunch og så la vi ut på den 10 km lange turen opp til hytten Old Moses som ligger på 3300 moh, der overnattet vi.
Dag 2
Vi begynte å gå kl 0800, målet denne dagen var hytten Shipton som ligger på 4200 moh, det var en 12 km lang tur opp dit. Denne dagen innebar mange naturopplevelser, vi så blant annet hvordan høyden virket inn på vegetasjonen.
Dag 3
VI startet om natten, det vil si vi begynte å gå kl 0300. Før vi gikk fikk vi bare noe popcorn og litt te. Så bar det rett til topps, vi nådde toppen som heter Point Lenana (4985 moh) kl 0600. Der fikk vi se en fantastisk soloppgang, vi så også helt til Kilmanjaro. Etter en halv time på toppen bar det ned til en camp som heter Naromoru, der fikk vi frokost. Etter dette skjedde det ikke så mye, bare en flott opplevelse med å gå ned fjellet.